דף הבית » עשרת הגדולים » מה קורה אם ברק פוגע במטוס?

מה קורה אם ברק פוגע במטוס?

מה קורה אם ברק פוגע במטוס?

מה זה מכת ברק?

מכת ברק היא פריקה חשמלית בין האטמוספרה לקרקע, או בין שני עננים. מדובר באירוע עוצמתי ומסוכן שעלול לגרום נזק משמעותי למבנים וחפצים, לרבות כלי טיס. ברק הוא תופעה טבעית המתרחשת כאשר הצטברות של מטען חשמלי באטמוספירה משתחרר בפרץ רב עוצמה. ההערכה היא שברק פוגע בכדור הארץ כ-8 מיליון פעמים ביום.

מה קורה כאשר ברק פוגע במטוס?

כאשר ברק פוגע במטוס, הוא יכול לגרום למגוון השפעות. ההשפעה השכיחה ביותר היא רעש חזק, שניתן לשמוע בתוך המטוס ומחוצה לו. פגיעת הברק יכולה גם לגרום לבזק אור בהיר, הנראה מהקרקע. ההשפעה החמורה ביותר של פגיעת ברק היא פוטנציאל הנזק לכלי הטיס. ברק עלול לגרום נזק למערכות החשמל של המטוס, לרבות מערכות האווויוניקה, הניווט והתקשורת. זה יכול גם לגרום נזק למבנה המטוס, כולל הכנפיים, הזנב וגוף המטוס.

כיצד להתגונן מפני מכות ברק

הדרך הטובה ביותר להתגונן מפני פגיעות ברק היא להימנע מטיסות באזורים בהם סביר להתרחש ברק. על הטייסים לבדוק את תחזית מזג האוויר לפני הטיסה ולהימנע מטיסות באזורים שבהם צפויות סופות רעמים. כאשר טסים באזורים שבהם ברק אפשרי, על הטייסים לנקוט באמצעי זהירות נוספים כדי להגן על המטוס. זה כולל כיבוי של כל מערכות החשמל שאינן חיוניות והימנעות מטיסה ליד עצמים גבוהים כמו מגדלים ומבנים. טייסים צריכים גם להימנע מלטוס ליד מטוסים אחרים, שכן ברק יכול לקפוץ ממטוס אחד למשנהו.

מערכות זיהוי מכת ברק

מטוסים רבים מצוידים כיום במערכות זיהוי מכות ברק. מערכות אלו משתמשות בחיישנים כדי לזהות פגיעות ברק ולהתריע לטייס על נוכחותן. המערכות יכולות לספק מידע גם על מיקום ועוצמת פגיעת הברק.

מערכות הגנה מפני מכת ברק

חלק מהמטוסים מצוידים גם במערכות הגנה מפני פגיעות ברק. מערכות אלו משתמשות בשילוב של רכיבים חשמליים ומבניים כדי להגן על המטוס מפני השפעות של פגיעת ברק. המערכות מיועדות להסיט את הזרם החשמלי הרחק מהמערכות הרגישות של המטוס ולהגן על מבנה המטוס מפני החום והלחץ של פגיעת הברק.

סיכום

פגיעת ברק יכולה להיות אירוע מסוכן ועלול קטלני עבור מטוסים. טייסים צריכים לנקוט באמצעי זהירות נוספים כדי להגן על מטוסיהם מפני פגיעות ברק, כולל הימנעות מטיסות באזורים שבהם סביר להתרחש ברק. מטוסים מצוידים כעת גם במערכות זיהוי והגנה מפני פגיעות ברק כדי לסייע בהגנה על המטוס והנוסעים שלו מפני השפעות של פגיעת ברק.

צרו איתנו קשר

אהבתם? שלחו לחבר\ה שחייב\ת לדעת גם!

דילוג לתוכן